tjock?

Här kommer mina allra bästa tips om du vill bli av med kilon, få bättre hälsa och komma i bikinin till beach 2011

 

Utvärdera dig själv. Innan du ändrar din livsstil tycker jag att du ska börja med att reflektera över dina mat- och motionsvanor. Varför är dom nuvarande vanorna inte hållbara? Hur mår du psykiskt/fysiskt och på vilket sätt skulle du kunna ändra dina vanor så att din kropp mår bättre? Införskaffa dig en speciell "Jag- bok" där du skriver ned dina reflektioner och tankar kring ämnet. Jag utvärderade mig själv innan jag ändrade mina vanor. Jag identifierade mina bra vanor som jag bestämde mig för att fortsätta med och mina mindre bra vanor som jag skulle ändra på.

Gör research:
Ta reda på massor av information kring mat, hälsa och kropp. Läs om olika typer av dieter. Fråga dig själv om din kropp behöver gå på diet eller om det egentligen räcker med att minska på en typ av föda och öka intaget av en annan typ av föda. Bestäm dig för vilken typ av kosthållning som passar din kropp. Jag läste massor kring olika dieter och försökte verkligen ta reda på vad min kropp behöver för att må bra. Internet är en enorm kunskapskälla men även olika bokhandlar/bibliotek kan innehålla bra böcker som gör dig motiverad. Jag bestämde mig för att äta i LCHF-inspirerad mat.

Skriv ned din vikt/dina mått:
Mät dig själv. Hur många centimeter går det runt midjan, vad väger du och vad ligger ditt BMI på? Skriv ned allt i din "Jag- bok". På så sätt kommer du kunna följa din egen kroppsförvanling under tiden. Ta för vana att mäta dig regelbundet. Jag vägde mig en gång per dag och jag mätte sig själv cirka 1/månad under ganska lång period. Det gjorde att jag blev motiverad när jag såg resultatet svart på vitt. MEN kom ihåg att det är inte siffrorna på vågen eller måtten runt midjan som räknas, det är hur du mår både psykiskt och fysiskt.

Ät regelbundet. Det farligaste man kan göra mot kroppen är att svälta. Det kommer varken du må bra av på insidan vilket också kommer synas på utsidan, hår, naglar, hy blir sämre om du inte får i dig alla näringsämnen som kroppen behöver. Ät ofta och regelbundet! Tänk på att maten som du lägger upp ska vara så färgrik som möjligt. Frukost, mellis, lunch, mellis, middag- för att kroppen ska hålla igång för bränningen bör du äta ofta men lite- för bästa resultat! I början av min kosthållningsförändring kändes det jättekonstigt att äta ofta. Jag var förut van att skippa frukost, äta lite till lunch och sedan smälla i mig en gigantisk middag och sedan massor av snacks på kvällen. Det va inte bra alls. Numera försöker jag alltid ha en frukt/nötter i väskan att äta till mellis.

Positiv inställning:
Du kan inte gå in med en inställning att du är "fet och ful och du kommer ändå inte lyckas". NEJ. Här krävs positivitet. Sätt upp mål och beröm dig själv när du lyckas. Behåll en positiv inställning till mat. Kom ihåg att mat är ditt bränsle och kroppen behöver bränsle för att fungera. Titta på matprogram och köp kokbäcker som innehåller nyttiga recept- det gör dig inspirerad. Jag försöker alltid hålla en positiv inställning till allt jag gör- livet blir så mycket roligare då! Jag ser också till att inspireras ordentligt av andra som har gjort en bra viktresa, att se att andra har lyckats gör mig motiverad.  

Engagera dina nära:
Berätta för din familj/vänner att du tänker ändra din kost till lite bätte kost. Kanske är det någon annan som också vill äta nyttigare och må bättre? Oavsätt så se till att ta hjälp av dina nära, dom kan motivera dig dagar det känns extra jobbigt att avstå den där chipspåsen. I början av min kostförändring engagerade jag ingen. Ingen skulle veta att jag skulle förändra mig kropp. Jag ville göra det helt själv, för min egen skull. Men med tiden började jag inkludera mina nära och det var faktiskt bra, dom hjälpte mig med inspiration, tips och motivation.

Motionera:
Ja den här punkten är nödvändig. Att motionera mår din kropp bra av. Det gör också att du får en sund balans. Dock är det inte nödvändigt att gå och köpa ett dyrt gymkort. Nej, använd naturen istället! Gå ut och gå. Powerwalka med en vän eller införskaffa gåstavar/stegmätare om det peppar dig. Jag har aldrig köpt ett dyrt gymkort. Jag har gått mig ifrorm. Ibland har jag dock varit sugen på att ta olika klasser. Då har jag köpt ett 10 gångskort så att jag kan träna yoga och bodypump som jag gillar och mår bra av.



Hittade detta tips på denna underbara blogg som verkar vetig (;
http://kakhusets.blogg.se/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0